Urząd Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy
03-121 Warszawa, ul. Modlińska 197
tel. (22) 510 33 20
www.bialoleka.waw.pl
e-mail: dzielnica@bialoleka.waw.pl
Godziny pracy urzędu:
poniedziałek-piątek 8.00-16.00
W poniedziałek Wydział Obsługi Mieszkańców dyżuruje: 16.00-18.00
Telefony pomocnicze przy załatwianiu następujących spraw:
- meldunki: (22) 510 33 09 do 11
- dowody osobiste: (22) 510 33 12 do 14
- rejestracja pojazdów: (22) 510 31 05 do 07
- prawa jazdy: (22) 510 33 08
- ochrona środowiska: (22) 741 72 99
- pozwolenia na budowę, zmiana sposobu użytkowania, zgłoszenie robót budowlanych: (22) 510 31 92 i 31
- ewidencja gruntów i budynków, wypisy, wyrysy z rejestru gruntów: (22) 510 31 74
Najem okazjonalny lokalu
Od 28 stycznia 2010 r. właściciele lokali mogą zawierać umowy najmu na korzystnych dla siebie zasadach. Przepisy o najmie okazjonalnym zostały wprowadzone nowelizacją z 17 grudnia 2009 r. do Ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego.
W umowie o najem okazjonalny strony mogą dowolnie ustalić zasady podwyżki czynszu i wypowiedzenia umowy. W przypadku, kiedy zostaną dopełnione wszelkie formalności związane z zawarciem takiej umowy, lokator, do którego właściciel skieruje żądanie opróżnienia lokalu, będzie musiał to zrobić we wskazanym terminie. Nie będzie miał wyjścia, bo w przeciwnym razie grozi mu eksmisja bez prawa do lokalu zastępczego.
Do podpiania umowy najmy na korzystnych dla właściciela zasadach muszą być spełnione trzy warunki: 1) lokal ma służyć zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych; 2) jego właściciel musi być osobą fizyczną i nie prowadzić działalności gospodarczej związanej z wynajmowaniem lokali; 3) umowa musi być zawarta na czas oznaczony, ale nie dłuższy niż 10 lat.
Co zrobić, by umowa o najem okazjonalny była ważna?
1. Musi mieć formę pisemną. 2. Musi być zawarta na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. 3. Do umowy należy dołączyć oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji, sporządzone w formie aktu notarialnego. Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy sporządzeniu oświadzcenia wynosi nie więcej niż 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2010 r. taksa za sporządzenie takiego oświadczenia nie mogła przekroczyć 132 zł. 4. Najemca musi wskazać lokal, do którego będzie mógł się przeprowadzić w razie eksmisji. Jeśli wynajmujący tego zażąda, oświadczenie takie musi mieć notarialnie poświadczony podpis. Koszt poświadczenia - według taksy notarialnej - wynosi 20 zł + 22 proc. VAT. Gdyby zdarzyło się, że najemca straci możliwość zamieszkania w lokalu, który wskazał w oświadczeniu, musi w ciągu 21 dni od dnia, kiedy się o tym dowiedział, wskazać inny lokal, w którym mógłby zamieszkać, gdyby doszło do wykonania egzekucji opróżnienia lokalu. Ponadto musi przedstawić kolejne oświadczenie właściciela innego lokalu o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy w tym lokalu w przypadku egzekucji. 5. Do umowy należy dołączyć oświadczenie właściciela lokalu, że w razie eksmisji wyraża zgodę na zamieszkanie najemcy w jego lokalu. 6. Należy zarejestrować umowę w urzędzie skarbowym, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wlaściciela. Wynajmujący musi to zrobić w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu. Jeśli nie dopełni tego obowiązku, wyłączone zostaną przepisy o najmie okazjonalnym. Na żądanie najemcy właściciel musi przedstawić mu potwierdzenie zgłoszenia umowy najmu do urzędu skarbowego.
Właściciel nie musi się martwić, że lokator wskazał fikcyjny adres lokalu, do którego może się przeprowadzić, lub że z powodów niezależnych od niego adres ten nie jest aktualny. Konsekwencje tego poniesie lokator. Jeśli podczas egzekucji okaże się, że nie ma dokąd się przenieść, zostanie eksmitowany na bruk.
Jeśli strony nie dopełnią powyższych formalności, zawarta umowa nie będzie umową o najem okazjonalny, tylko zwykłą umową najmu.